• Hem
  • Arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Arbetsmiljölagstiftningen
I Sverige styrs det mesta av arbetsmiljöarbetet av AML (arbetsmiljölagen) och AFS (arbetsmiljöverkets författningssamling). Sedan kan varje organisation hantera detta på olika sätt och lägga till egna krav om man vill. AFSarna baseras i hög grad på egenkontroll, dvs varje verksamhet måste hålla koll på att man uppfyller gällande lagstiftning.

Egenkontroll 
Arbetsmiljölagstiftningen är numera mer inriktad på egenkontroll, dvs det är tydligare att verksamheten själv måste ha koll på vad som gäller och att detta sköts på ett rimligt sätt. Ett av verktygen i egenkontrollen är att göra skydds- eller arbetsmiljöronder.

Arbetsmiljötillsyn
Arbetsmiljöverket utövar tillsyn ur arbetsmiljösynvinkel, och kan ge förelägganden om kraven inte anses uppfyllda.

ISO 45001
Om man vill kan man låta certifiera sitt ledningssystem för arbetsmiljö, på samma sätt som för kvalitet eller miljö. Det finns certifikat mot både den allmänna AFSen 2001:1 och standarden OHSAS 18001. En ny allmän standard för arbetsmiljö är dock under framtagning, och den planeras kunna tas i drift under 2017. 

Senast uppdaterad 160630